Jag stämde en plåtfirma.

Och det slutade med att ett av Sveriges största försäkringsbolag står inför en möjlig systemgranskning.

Men det började som det alltid gör – med ett jobb, ett fel, och ett löfte om att ”försäkringen täcker”.

Det gjorde den inte.


En enkel skada, ett tydligt fel – och sen tystnad

Det läckte in vid skorstenen.
Jag gjorde vattentest. Dokumenterade. Reklamerade.
Företaget erkände och tätade. De kontaktade sitt försäkringsbolag, Trygg-Hansa.

Sedan hörde jag… inget.


Tre år av väntan. Tre år av ansvarsförskjutning.

  • Trygg-Hansa bad mig inte kontakta plåtfirman.
  • Plåtfirman svarade inte.
  • Trygg-Hansa nekade – utan tekniskt underlag.
  • Ingen ville ta ansvar.
  • Ingen var part i förhållande till mig – men ändå bestämde de över mig.

Jag stod kvar med en skada, en kostnad – och ingen att hålla i handen.


Jag började tänka: ”Är det här normalt?”

Jag läste. Jag granskade. Jag samlade allt.
Tidslinjer. Bilder. Citat. Rapporter. Domar. Försäkringsvillkor. Paragrafer.

Och ju mer jag såg, desto mer förstod jag:

Det är inte bara jag. Det är systemet.


Så jag tog ett beslut: Jag stämmer.

Jag skrev min egen stämningsansökan.
Jag använde AI för att strukturera bevis och formulera argument.
Jag lämnade in.
Och nu är vi där – i domstol. Officiellt.


Den här bloggen kommer följa min resa – och visa dig vad jag sett.

  • Hur försäkringsbolag nekar utan tekniskt stöd.
  • Hur hantverkare duckar ansvar genom att ”vänta på beslut”.
  • Hur skador aldrig blir ersatta – om du inte orkar bråka.
  • Och hur en vanlig person, utan ombud, kan visa: det går.

Du behöver inte vara jurist.

Du behöver bara veta att du inte är ensam.

Välkommen till Försäkringshjälpen.se.
Vi börjar här.


Ett svar till ”När systemet sviker: Min personliga berättelse”

  1. Profilbild för Justice
    Justice

    Kämpa!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *